Jumaat, 1 April 2011

Situasi Jepun dari Kaca Mata Aku.

japan

Ney adalah apa yang aku terpikir waktu aku tengan duk sembang dengan kawan2 aku. Biasala budak laki, sembang isu semasa, bukan macam kaum lagi satu, gossip memanjang. Ok aku staright to the point.

La aku nak share dengan korang pasai apa yang dah jadi kat jepun. Aku bukan la penganalisis politik ke hape ke. Just student ict yang pernah kena dismiss. Ok, balik kat cerita jepun. Aku nak bagi pemdapat aku selepas belakunya sunami n gempa bumi. Dari segi pandangna aku, aku nak bahagi apa yang terjadi dekat jepun kepada beberapa bahagian iaitu politik, ekonomi, masyarakat, Negara dan dunia.

 

Politik

Macam kita tau, politik jepun memang dalam bahaya sebab Negara jadi x stabil so, kalau kena serang(kalau ada la) sudah kompom jepun akan jatuh kenegara yang menyerang. Kalau kita tengok, waktu nil ah boleh kita tengok sapa yang betui-betui Nampak macam pemimpin, kalau orang yang memerintah sebab kuasa, pangkat dan duit sudah lama dia ilang dari bumi jepun untuk cari perlindungan tapi, kalau pemimpin yang betui nak membantu rakyat dia akan stay dengan rakyat walaupun apa yang terjadi. Sebab tu, golongan yang pertana yang akan masuk NERAKA adalah pemimpin, x kira la ketua kampong ke, suami ke even ketua kelas(hanya tambahan). Jadi, jepun memang sangat lemah sekarang.

Ekonomi

Ney, aku agak terer sebab aku dulu ada amik akaun. So, aku pun tau la sedikit sebanyak pasai ekonomi ney. Ok balik kat pokok cerita. Bila berlaku macam tu, pelabur adalah orang pertama yang akan blah dari bumi jepun. Diorang akan jual diorangpunya saham. Jadi Negara yang dah teruk kan jadi bertambah teruk. Ada baikya jugak time ney. Kalau ada orang yang minat pasai saham and pelaburan mesti ada terfikir macam aku. Jepun adalah sebuaj Negara yang sangat hebat dari teknologi, jadi tidak mustahil hanya dalam masa yag terdekat dia akan kemballi pulih, jadi dari situ aku fikir kalau ada orang yang bijak, better beli saham tame ney sebab murah. Pelabur hlang keperayaan terhadap ekonomi jepun. Jadi untuk memelepaskan pegangang depa akan sanggup untuk jual asalkan dapat balik duit depa walau[un sikit. itu situasi yang pertama, jadi bila kita tambah dengan anggapan aku, saham tu akan kembali menjadi normal dalam massa yang terdekat. So korang piker a.

Tadi dari segi pelaburan, ney aku punya pandagan dari segi sector makanan dan pembuatan. Yang aku pasti dan sesangat sure adalah, qamai orang akan takut untuk beli barangan yang dibuat di jepun buat masa ney disebabkan oleh radiasi yang di pncarkan dari fukushima. Jadi dari bukan hanya barangan mentah yang basah sahaja, tapi makanan yang diproses. Dari ketakutan itu, ekonomi jepun akan menjadi bertambah lemah, lemah dan terus lemah. Bukan hanya orang diluar, aku pun takut ngan barangan jepun la ney. Kepada mereka yang tahu bahaya radiasi, aku rasa tentu korang paham perassan aku. Baru-baru ney, karajaan indon(yang belagak nak ganyang Malaysia tu) terpaksa scan dulu ikan yang di import dari jepun sebab depa tak mau rakyat depa hadpi masalah radiasi.

Masyarakat

.

Penduduk jepun yang tinggal kat area fukushima adalah yang paling terjejas, sebab depa dah tak buleh nak ballik kat umah dah. Kalu nak balik jugak. Sendri mau tanggung r sebab radiasi. Kita tengok dulu, kesan Hiroshima, aku rasa buleh tengok sampai la. Ada anak-anak depa yang cacat disebabkan mutasi dari sinaran radioaktif dari little boy. Jadi, penduduk fukushima mungkin juga akan hadapi masalah yang sama kalau depa still berkeras nak stay kat umah depa. Mungkin juga suatu hari nanti, jepun akan jadi macam ukrain dulu, satu town ditinggalkan sebab masalah yang sama.

Negara

Apa yang aku nak cerita bukan untuk Negara jepun, sebab hampa pun sudah sedia maklum apa yang jadi kat jepun. Apa yang aku nak tegaskan kat sini adalah, Negara-negara jiran akan mula merasa kesan dari bertambahnya bilangan pendatang asing yang berasal dari jepun.

Dunia.

Memandangkan jepun telah mengambil langkah yang terakir untuk menyejukan reactor nuklearnya. Kesan dia akan dirasai olejh seluruh penduduk dunia suatu masa nanti. Sebab air dari loji diorang akan mengalir masuk kedalan lautan terbuka dan akan effect ikan dan semua hidupan didalamnya. Lagi satu, air dalam lautan akan sentiasa mengalir, jadi tak mustahil radiasi tersebut akan tersebar keseluruh dunia.

Ney contoh:-

Air dari loji>laut>effect semua hidupan>mengalir>manusia.

Aku rasa korang tetu boleh agak apa yang aku cuba sampaikan. jadi aku harap korang boleh berfikir dengan waras.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...