Sabtu, 31 Disember 2011

Senior VS Junior


Assalamualaikum,

hahahaha, kenapa aku gelak? ikut suka hati aku la...
ok, kali ney aku nak bercerita pasai kes yang penah jadi hangat suatu ketika dulu, RAGGING!!!!
Sejarah bermulanya kes ragging ney aku haram tak tahu, tapi aku sebagai penduduk tetap dan dah bergelar warganegara yang telah menetap selama lbih kurang 7 tahun hidup aku kat asrama, memang aku secara tak lansung terlibat dalam perbuatan ney dan pernah menjadi mangsa.
budaya ney sebenarnya bermula dari suatu sistem yang dipanggil Sistem Senior dan Junior. Mengikut sistem tersebut, Pekara 14 kurungan 2, Senior boleh buli junior. hahahha. Lawak betui.

Ramai yang pandang serong sistem ney, lansung pejam mata akan kebaikan yang akan dihadapi olek meraka.
Aku mula menjejak kaki kat asrama bermula dari tingkatan satu. Fuhh, memang suatu dugaan yang besar. Memang aku akui, aku kena kaw2 punya masa form 1. banyak kawan2 aku melarikan diri dari asama sebab tak tahan dengan senior yang berperangai macam haram jaddah. Bila aku mula naik form 2, kes kebulian semakin bekurangan sebab diorang dah ada mangsa baru yang fresh iaitu budak form 1. Memang lega sikit.
Bila aku naik form 3, aku pulak terlibat untuk buli budak2. tapi aku sikit2 ja. tak teruk2.
berbalik kes ragging n senior junior ney, junior akan ada daya tahan yang lagi kuat kalau dia kena ragging. aku dulu masa kena memang aku marah gila, tapi bila aku naik form3, dia ada suatu perasaan yang lain o.
bukan bermaksud aku nak balas dendam, tapi ntah....

sistem senior junior ney akan mengaja syudent baru untuk lebih menghormati orang yang lebih tua, lagi pun diorang tak bulah bagi muka lebih2, nanti diorang akan pijak kepala. Mana2 student yang malas nak buat kerja yang telah dibahagikan dalam jadual akan dipanggil kedalam bilik gelap. Kat sini, didikan untuk menukar yang malas kepada menjadi lebih rajin. Percayalah, selepas diorang keluar dari bilik tersebut, diorang akan ada motivasi untuk jadi lebih rajin dalam tugasan harian.
tapi, sistem ney banyak yang salah guna. diorang gunakan bilik gelap untuk melepaskan marah diorang, fuh, memang salah. dah tu, diorang bukan nak didik. tapi belasah sanpai ada yang masuk spital. masyaaallah. ney salah. sistem ney kena guna dengan sebaik yang munkin.

Kita bayang, orang bagi keita sebilah pisau, kita ada pilihan nak guna psau tu kupas buah n potong sayur atau pegi tkam n bunuh orang. Macam tu la jugak dengan sistem tu. Kena guna dengan sebaik yang mungkin. Sebab memng junior senior ney tak buleh dipisahkan dengan kehidupan asrama. bak kata peribahasa melayu, bagai tayar dengan sport rim tanpa tayar siapalah sport rim tu.
Jadi kepada pengamal sistem ney, korang jangan nak salah guna plak. kalu boleh pakai psiko ja, kalau nak pakai tangan pun agak2 jangan sampai mati pulak anak orang. kepada pelajar yang baru nak masuk asrama BERSEDIALAH!!!! HAHAHAHAH

Akhir kata,
Adio$!!!
Wassalam...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...