Ahad, 3 April 2011

Minyak Naik!! Barang Naik!! Semua Naik!!

Assalamualaikum,

images (1)

Aku baru2 ney ada terbaca Berita Hairan Online, dia cakap yang harga minyak naik lagi, dan minyak yang kita duk guna la ney pun x slamat lagi, Ron 95. Dikatakan yang minyak Ron 97, minyak yang lagi elok dia punya kualiti tu naik 20 sen. Aku rase mesti korang piker, ala 20 sen je pon bukan banyak pun. Cik adik, cik abang, mai sini aku nak cita apa akan jadi kalau minyak naik.

First of all, kalu minyak naik harga barangan dan perkhidmatan akan sudah semestinya poooom melompat lagi tanggi dari katak dia naik. Yang perit dia, pengguna terutama golonngna yang berpendapan rendah. Aku yang student ney pun dah buleh qasa. Slalu kalu aku g makan kat kafe ABC, slau kena charge dalam 2.30>2.50sen untuk seketul ayam+nasi. Tapi masa aku lunch tadi, diorang hetam kat aku sampai 3.00. tegezut orang utan aku, mak ai. Mahal giler. Kalu ari2 macam tu mau pokai aku. Dah la short sem ney x dapat elaun. Lagi la paqak aku qasa.

Kera-jaan pulak duk laung, Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan. Kalu korang amati balik betui2 apa yang diorang cuba maksudkan, mesti korang perasan yang kalau harga barang naik rakyat dahulu yang akan rasa pedih diorang x rase apa2 pun. Lagi satu, harga minyak kalau naik ada kemungkinan bleh turun balik tu pun kena tengok atas beberapa faktr macam politik Negara yang bekal minyak. Tapi, kali harga barang ngan perkhidmatan yang naik, susah nak buleh turun bang. Mungkin tak trun trus aku rase.

Jadi, aku nak nasihat kat anak2 yang x penah nak paham macamana susah nak cari duit nak bagi kat korang, jangan la membazir dan guna duit yang diorang bagi kat jalan yang tidak sepatutnya. Susah o nak cari duit. Kena marah, kena maki dengan majikan. Korang senang2 jer, ayah duit! Mak duit! Cuba korabg belajar aham orang lain, baru orang lain akan cuba nak paham korang.

images (2)

Ney aku nak bagi contoh:-

Minyak Naik > Kos Penghantaran Naik > Peniaga Terpaksa Jual Mahal nak cover modal > Harga Barang Naik > Golongan Pendapatan Rendah N Serdahana Tersepit(mak bapak korang la) > Masalah Keluarga > Penceraian.

Kepada yang paham tu, tolong la berubah. Jangan nak menyusah mak bapak korang yer. Sekian.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...