Sabtu, 20 Ogos 2011

Sumber Inspirasi

Inspirasi

Assalamualaikum,

Inspirasi…

Dari mana korang dapat inspirasi? Lain orang lain sumber, betul tak?

Kali ney aku nak share sumber inspirasi yang aku dapat masa zaman sekolah menenngah dulu dan zaman dekat IPT sekarang ney.

Korang jangan gelak kalau aku cakap yang ssumber inpisrasi aku adalh dari drama Korea dan movie Bollywood. Bunyi macam kelakar, tapi tu lah hakikat yang korang dan aku kena terima.

Masa aku sekolah menengah dulu, drama korea yangmenjadi sumber inspirasi aku adalah citer “My Boss My Hero”.

0 

219159238_6a14d179df_o

600full-my-boss,-my-hero-screenshot

Citer ney aku mula berkenalan masa aku form 5.Bagi aku, cietr tu banyak ader persamaan dengan aku, antara persamaannya adalah aku pun ketua kelas dulu masa form 5. Aku ney dulu jenis low profile skit,jadi bebudak2 susah betul aku nak handle. Alhamdulillah, lama2, dengar jugak diorang kater aku. Kalau dalam citer tu diorang buat band, kelas aku kena wat lakonan. Alhamdulillah dapat number 2 secara keseluruhan. Sebab aku rasa sangat seronok tonton citer tu.

Moral value yang aku dapat dari citer tu adalah:-

-ilmu tidak semestinya hanya untuk golongan tertentu, tapi untuk semua peringkat umur.

-orang hanya akan respek kita bila kita ader ilmu.

-ilmu yang kita peroleh bukan hanya untuk digunakan dalam peperiksaan tetapi untuk diaplikasikan dalam kehidupan seharian.

-walaupun kita tidak sempurna, namun tidak salah jika kita cuba untuk menjadi sempurna bagi memperbaiki kesilapan lampau.

-yang best citer mengajar aku tentang aper itu cinta pandang pertama. hahahaha Lawak gak aku rase, sebab aku pun bulan pernah ader pengalaman dalam benda2 ney (harap2 ader la can). Tapi biler aku research dalam internet, banyak aper yang dia cakap dalam drama tu betul, jadi korang rase betul tak?

 

Tu adalah untuk zaman aku sekolah menenngah, masa aku sampai di IPT ney pun aku berkenalan dengan citer lain pulak. Masej yang dier nak cuber sampaikan adalah sama, tapi dengan pendekatan yang berbeza. Kali ney jalan cerita lebih matang dan sesuai dengan tahap pemikiran aku ( macam la hebat sangat), tapi serius. memang bez citer tu.

Tajuk citer yangaku cakap matang tu adalah 3 Idiot. Tajuk citer ney macam bodoh jer kan? Lagi sekali diulangi. SANGAT BESTTTT!!!! Korang jangan ingat orang India ney tahu wat filem love jer? Diorang pun pandai buat filem yang berfalsafah tau!!!

3idiots03

Moral value yang aku dapat dari citer tu adalah:-

-Kehidupan bukanlah suatu perlumbaan tetapi untuk dinikmati

-ilmu tanpa aplikasi (amal) adalah suatu yang sia-sia

-belajar, faham dan ingat dan bukanlah menhafal secara membabi-buta

-jangan pandang rendah orang lain

-kejarlah kecemerlangan, kejayaan akan menyusul di belakang anda.

-belajar sebab nak pandai bukan nak kerja.

Memang banyak mesej yang akan korang dapat dari citer ney. Aku sangat suggest agar korang tengok movie ney. Kalu tak da, aku nak korang pegi mencurik mane2 kedai runcit yang jual citer ney.

Jadi, kepada kaki tangan yang suka tengok movie, korang tengok movie dan berfikir. Ambil moral value dan apa masej yang cuba disampaikan oleh penulis skrip. Jangan main tengok ajer!!!

So, sekian wassalam dan selamat mencari dan menonton.

p/s: Borang permohonan masih terbuka… hehehehehhe

1 ulasan:

Fahmi Jaafar berkata...

mmg korea lah my boss my hero :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...