Ahad, 24 April 2011

Katok La Lipah Tu!

Assalamualaikum,

katok

Ney kisah ney aku tak hingat aku dapat mana. Jadi, sebelum ak tidow ajer semalam aku duk memikir, amende aku nak update pagi esok nyer(dah tengah hai pun)

Tiba-tiba aku dapat ilham nak update amende. Jadi, sori kepada mana2 pihak sebab aku tak letak kredit yer.

Pada suatu pagi yang dingin, angin bertiup bebudi-bahasa pada suhu –10C yang menyejukkan. Dua sahabat bernama Mangkuk dan Hayun, sedang pulun bertarung untuk menentukan siapakah lebih hebat, setelah sepurnama diorang berlatih bermain dam, tibalah masa untuk mereka menentukan siapa yang paling terer.

Perlawanan sengit itu berlansung selama beberapa bulan, masing-masing tidak mahu mengalah.

Tiba-tiba, ader sekor lipas melintasi gelangang pertarungan mereka. tetibe ajer Mangkuk dari Kedah cakap, “Opocot, lipas! Hayun katok lipaih tu!”. “Mende mu ney, lipah tu. Katok mende nyer”, Hayun cube nak cer yang atas gelangang diorang tu lipas bukan katak.

“Katok la, dengan dengan hang dah tu”, Mangkuk menyuruh Hayun memukul lipas tu.

Hayun dah mula berang,” Mu ney nape? Lipah mu kate katok! Abih tu, katok mu kate lipah?”

“Aku suruh katok lipaih tu!”, Mangkuk pun sudah mula naik darah setinggi 100 cm.

“Pulok, katok lipah! Yang aku tau, katok puru, katok pise dang katok-katok sedenngan nyo.” Hanyun cuba menerangkan sepisis katak lain yang terdapat di dalam dunia.

Perang mulut antara dua sahabat, Mangkuk dan Hayun berterusan selama beberapa purnama dan pertarungan mereka lansung dilupaka. Oleh kerana diorang sangat mangkuk hayun, akhirnya lipas itu bertemu jodoh dengan lipas betina dan hidup happily ever after.

The End.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...