Selasa, 19 April 2011

Lain Padang Lain Belalang, Lain Orang Lain Style

Assalamulaikum,

Program-Latihan-Khidmat-Negara-237x300

Berkhidmat untuk Negara,

Berbakti penuh setia,

Satu hasrat, satu tekad bersama.

Aku duk memikir, amende aku nak update blog aku tadi. Dah aku tak ada idea, aku pun gi tido. Alhamdulillah, masa dekat-dekat aku nak terlelap@berdengkur tiba2 aku tiringat kat kawan2 aku masa dekat dalam kem PLKN.

Yup, aku budak PLKN. Aku dulu dapat kat Sik, Kedah. Kedah lagi, bila la kau buleh kuar dari situ. Tapi korang jangan duk nak salah anggap. Aku gi sana terkejut babun, rupa2nya budak2 kedah yang kat sanajadi golongan minority atau yang ciput ja. Bayangkan, punya la qamai budak2 kelantan. Ya Rabbi, memng tertekan aku masa 1st week kat sana. Da la kau tak penah ada kawan Kelantan sebelum ney. Dapat pulak geng yang pekat gila babeng. Fuh aku lansung tak paham amenda diorang cakap.

Aku just nak share satu ajer, pasai sowing budak cina. Sebelum ney aku memang ada kawan dengan budak cina, tapi perangai diorang memang masalah. Sakit jiwa aku. Yang bestnya, budak can ney nama dia Lee Siew Ping, aku tak sure betul ke tak aku eja tu, hentam sajalah. Kitorang panggil Chu Ping ajer. Dia pulak jenih lepak, tak kesah lansung. Aku bukan apa, aku kagum dengan sikap dia. Dia memang rapat gila dengan kami. Korang boleh bayangkan tak, waktu geng2 cina yang lain duk melepak dia dengan selamba mai lepak dengan kami.

Memang jadi kebiasaan kami sebelum nak semayang magrib, kami kena kumpul dulu. Yang paling aku tak leh lupa, ada satu petang dia kami paksa dia pakai pakai baju melayu. Fuh, memang macam owang lain aku tengok dia. Petang tu dia memang jadi perhatian mencapap giler, bukan mencipap. Stat dari tu, kitaorang panggil dia Ibrahim, idea dari Muk.

Tapi, beza dengan budak india, pegh diorang punya perkauman punya la kuat. Makan skali dengan geng diorang. Lepak dengan geng diorang. tah2 buang air besar pun skali aku rasa. Walau duk sebilk, jarang giler diorang nak sembang dengan kami. Kalau siapa yang kena aku, memang diorang tau mulut aku macam mana. Aku tibai panggil geng hindraf ja budak-budak tu. Ada satu malam, semua budak dorm aku kena panggil masa owang tengah syok tido pasai depa duk merayau tengah2 malam. Hangin satu badan, dah la esok tu nak kena bangun awai pulak. Nasib malam tu diorang tak kena hentam dengan kami, bukan apa kami baik. Macam aku ler. hahahah

Jadi, apa yang aku nak cuba sampai kat sini, korang kawan la dengan semua orang. Dengan berkwan korang akan lebih mengenali dunia ney dengan lebih cepat. kenai hati budi orang, belajar cara nak pilih kawan. Semua tu penting, dalam mendidik kita jadi insan yang ada jati diri. Nak lagi bez korang cari bangsa lain, memang bez. Lagi pun sapa suka du sowang2 ye tak?

1 ulasan:

Belog Sambal Belacan berkata...

info terkini dari gelanggang santai...

http://akutetapaku85.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...