Selasa, 19 April 2011

Mari Belajar Loghat Kedah Siri 1

Assalamualaikum,

jata negeri kedah

Memandangkan aku adalah anak jati Kedah, dalam entry kali ney aku nak ajar korang macamana nak belajar loghat Kedah cara mudah dan senang. Aku stay kat dalam kedah agak lama dalam 18 tahun sebelum aku stat belajar kat UIA PJ tahun lepas, jadi aku rasa pengalaman aku yang lama duk kat sana membuatkan aku agak pekat dalam loghat Kedah.

Aku kat dalam dorm suka suruh kawan aku teka loghat Kedah. Aku bagi loghat kedah aku sruh diorang translate gi loghat KL.

Jadi, aku terfikir untuk buat pembelajaran loghat Kedah ney dalam siri. Aku malas nak bagi semua nanti korang x paham pulak apa yang aku nak tulis.

Ini adalah siri pengenalan, jadi aku tulih skit saja dan dalam next entry insyaallah, aku buat lagi detail.

 

Pelajaran 1

Kita stat dengan basic dulu, macam korang tau loghat Kedah ney kebanyakkan  huruf ‘R’ diganti dengan huruf ‘Q’, jadi hasilnya bunyi yang agak kasar kalau kita dengar. Tapi owang Kedah mostly baek2 belaka, contoh dier AKU. (yer ker mamat ney)

kita ambil contoh:

Belajar>belajaq

Lapar>lapaq

kelawar>kelawaq

itu adalah yang paling basic, dan mudah bagi korang untuk stat memahami loghat kedah. Insyaallah aku akan cuba untuk buat dalam loghat yang lain pulak dimasa hadapan. aku just nak tunjuk kat semua bertapa indahnya kehidupan kita yang berbilang bangsa dan budaya.itulah yang best, membuatkan kehidupan kita lebih menarik dan istimewa. Dan aku rasa tu cukup untuk entry kali ney dalam siri Mari Belajar Loghat Kedah. semoga kita berjumpa lagi dalam Siri 2 dan seterusnya Insyaallah.

perasmian 2

Jadi dengan ini, saya, esanudyn@the kunyit merasmikan post educational yang pertama dalam blog saya.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...