Khamis, 21 April 2011

Penjajah JAHAT!! Yer ker?

index

500 tahun adalah satu jangka masa yang lama. 500 tahun sejarah Negara kita telah dirogol oleh penjajah hinggakan meninggalkan kesan kepada semua. Hanya satu yang terpahat dalam kepala setiap manusia, PENJAJAH JAHAT.

 

Assalamualaikum,

Saja aku cuba stat dengan cara yang agak sytle untuk n3 kali ney. Aku dah lama dapat tajuk ney, Cuma tak da masa nak tulis, al-maklumlah la tengah mid sem, kena usha buku lebey ckit darI blog. Dalam kalau-malut,aku tak buat posting apa lagi hari ney.

Tak pa, tu mukadimah ja. Ney aku nak ulas balik apa yang aku tulih kat atas tu. Kalau korang la, tak payah kira atau bilang korang ney bangsa apa, penjajah tu jahat tak? Mesti jahatkan? Korang jangan nak nipu aku. Nipu tu dosa tau. Aku telah lama terfikir benda ney dan dan bagi aku, penjajahan ney adalah satu rahmat yang tersembunyi. Ye ker? (menggaru kepala)

Ye la, kalau bukan disebabkan penjajah, entah2 nenek moyang kita tahu tak amenda tu rel kerata api? Penjajah datang dengan system yang teratur dan strategic. Kita banyak belajar dari sisitem yang di bawa mereka. ADAKAH DIORANG MASIH JAHAT?

Penjajah jugak telah mengajar kita apa itu erti semangat perpaduan dan cintakan tanah air! Aik? Masa bila pulak penjajah ajar benda tu? Itu la, kalau nak berfikir sila gunakan kepala, bukan kepala lutut atau kepala ‘tu’. Bila diorang jajah kita, baru kita sedar bertapa pentingnya semangat cintakan tanah air. Tanah tumpah kita semua. Dengan penjajahan, baruh semangat cintakan Negara ditiupkan dalam diri orang dahulu.

Manusia akan menjadi cerdik dalam masa yang terdesak, korang piker, macam mana la orang dulu nak cipta benang dari daun nenas? Korang tahu tak pasal ney? Atau korang tak penah nak amik tahu? Ok lah, Waktu tu, semua orang menjadi kreatif dalam cara tak lensung tau macam mana nak cipta bahan2 yang akan memudahkan kehidupan, ini adalah prinsip reka cipta. . Macam dalam entry aku yang lepas, aku ada cerita yang hidupan akan berevolusi untuk meneruskn kelansungan hidup, jadi manusia pada zaman tu tidak terkecuali. Dan teori BERUK tu, dibuktikan. HANYA SEBAHAGIAN.

Ayah aku cakap, dulu orang kampong dulu ada yang tak reti panjat pokok kelapa@nyoq. Penah dia cita kat aku, askar jepun suruh owang tu panjat pokok kelapa (bukan bapak aku tau), dia tak reti, askar mata sepet tu paksa jugak. N then, si sepet ney gi amik senapang dan halakan benet kat punggung owang tu. Apa yang jadi? Terus jer jadi pemanjat yang handal. Kejap ajer dia sampai ke puncak. DIORANG JAHAT LAGI?

Kedatang dioranglah menyebabkan terjadinya pemerintahan demokrasi berparlimen. Kalu tak, dulu kita still duduk dibawah sultan, dan sultan akan uruskan semua, dan sulltanlah yang PALING BERKUASA. DIORANG STILL JAHAT?

Namun, harga yang perlu dibayar untuk semua itu, bukanlah murah. Nyawa menjadi taruhan. Darah bersimbahan.(pantun 2 kerat sebentar heheh).

Banyak lagi yang korang boleh fikir sendiri. Banyak lagi yang boleh dijadikan contoh. Aku hanya jadi pencetus atau catalyst (kimia la pulak =_+) yang selebihnya. LU PIKIR LA SENDIRI.

ADIOUS!!!!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...