Ahad, 17 April 2011

Signifikasi Pembangkang dan ‘Bad Guy’.

Assalamualaikum,

fight

Aku nak ucapakan tahniah kat BN sebab diorang menang lagi dalam PRU kali ney. Kepada PR dan lain lain, lepas ney ada peluang buat yang terbaik untuk mengubah sistem poltik kat Malaysia.

Aku belajar benda ney masa kat dalam kem PLKN. Peranan kerajaan dan pembangkang. Apa yang aku tau, pembangkang ney lebeh kepada Penasihat kepada kerajaan. Yer ker? Korang mesti konfiuskan. Dia macam ney, setiap apa yang kerajaan buat,mesti ada cacat cela yang kadang-kadang kita terlepas pandang. Lepas tu, pihak pembangkang pulak, bukan le tugas depa nak kondem, kerajaan saja. Depa lebih kepada nak MEMPERBETULKAN apa kesalahn yang dbuat oleh pihak kerajaan. Itu peranan utama kerajaan.

Kita sering salah faham dalam konsep ney, terutama pihak kerajaan. Depa kadang-kadang terlalu SAYANG kuasa diorang sampai depa tutup mata setia kesalah yang depa buat dan anggap pembangkang nak jatuhkan depa. Depa kena sedar yang pembangkang cuba memperbetulkan sesuatu yang tidak betul.

aku jenih open minded skit, baru-baru ney aku ada sembang dengan kawan aku. Dia cakap, sometime kita kena jadi orang jahat untu buat benda baik. Ney contoh yang dia bagi kat aku. Korang mesti ada ingat kisah yang jadi dekat Perak dulu, ala kisah yang BN kalah dan tak puas hati dan bawak masuk kes tu dalam mahkamah. Korang mesti Nampak SOMEONE jadi orang jahatkan? Kawan aku cakap, semua tu berpunca daripada tidakan Pihak yang menang melantik 3 orang bukan melayu dari 5 untuk jadi DUN. Mean lagi 2 adalah orang melayu, jadi kita akan jadi minority.

Kesan daripada tu, kita akan kalah dalam setiap apa yang akan dibincangkan terutama mengenai agama jika dibincangkan dalam dewan sebab ‘diorang tak paham’, untuk mengelakkan benda ney dari terjadi makan kerajaan terpaksa main kotor untuk jaga kepentingan orang melayu. Ney adalah pandangan kawan aku ketika kitaorang lepak lepas latihan silat. Jadi, korang dah paham kat situ.

Kalau korang x sure ka hape ka, bleh la tinggalkan komen, insyaallah aku akan balas.

Sekian.

2 ulasan:

Muhammad Afiq berkata...

Haha
Tahniah atas post ko yg menarik ney....

balas ar....

pas tuh baca blog aq lak...
http://omegazx.blogspot.com/2011/04/peepchuck-seagate-showdown.html

zuhdi farhan berkata...

mna ada PRU
PRK la

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...