Rabu, 4 Mei 2011

Pilihan Raya: Dimana salah dan silapnya?

government-logo-SPR-Suruhanjaya-Pilihan-Raya-Malaysia-0016-4539-brand

Di pecat, di buang. Bagi aku tu lah nasib yang akan diterima sesiapa yang cuba menentang kerajaan. Ini adalah pendapat aku sendiri, jadi kepada korang yang nak baca atau tak, lantak kat korang. PERUBAHAN, suatu perkataan yang amat mendalam maksud bagi ahli politik di Malaysia. Mendalam dan sukar, hanya itu yang boleh dikatakan.

Kawan aku pernah cakap kat aku, andai kata SPR mampu membawa perubahan kepada sisitem politik negara kita, sudah lama SPR dimansuhkan. Walaupun, sering kita dengar bertapa telus sistem pilihan raya di Malaysia yang diwar-warkan dalam media. Benahkah pilihan raya di Malaysia benar-benar telus?

Bukan hanya itu persolan yang aku nak cuba cetus dalam pemikiran korang semua. Aku nak ungkit kisah yang berlaku suatu masa dahulu. Semasa pilihan raya di Batang Ai. Sebelum aku nak masuk dengan lebih lanjut, aku nak cakap yang setiap pilihan raya yang dibuat kat Malaysia menelan belanja bukan ribuan ringgit, tapi jutaan kalau korang tak tahu.

Pilihan raya tu menggunakan wang rakyat. Yang aku dapat berita yang tidak rasmi, hanya mulut ke mulut. Tapi masakan pokok bergoyang kalau tiada anginnya? pilihan raya kali tu, menelan belanja yang sangat banyak, dan sehinggkan wang MARA telah digunakan dalam pilihan raya tersebut.

Yang aku kesian kat student, especially budak MRSM. Kalau korang nak tau, tahun-tahun before ney, MARA akan sediakan banyak peluang fast track untuk student MRSM. Tapi tahun tu, entah dimana silapnya, hanya tinggal beberapa tempat sahaja yang boleh dipilih seperti Australia, Russia dan aku tak ingat yang selebihnya.

Cukup kita ambil kesan yang dirasai oleh student. La aku nak ambil apa yang dirasai oleh cikgu-cikgu MRSM. Ustaz aku pernah cakap kat dalam kelas, duit gaji yang dah la tak banyak( cikgu-cikgu bukan nak mengeluh, diorang berkhidmat untuk mendidik anak bangsa agar bijak membeza antara kaca dan permata) lepas tu kena potong pulak dengan kera-jaan nak bayar duit apa entah.

Jadi, korang dah nampakkan efek pilihan raya. Walaupun sesetengah orang nampak kecik, tapi kesan sangat besar dan dirasai bukan hanya orang dewasa malahan student-student.

Aku punya pendapat dalam atasi masalah ney, setiap wakil rakyat yang lompat katak, atau meninggal dunia mereka perlu ada pengganti ataupun timbalan. Jadi, kalau diorang nak lompat tinggi manapun, akan senantiasa ada orang yang akan mengisi tempat kosong yang telah ditinggalkan.

Jadi, secara otomatiknya, setiap kali Pilihan Raya Umum, barulah wakil rakyat akan bertukar wajah atau masih kekal di kerusi masing-masing.

Kita cuba ambil signifikasi macam ney, masa Tun Dr. M letak jawatan dahulu,kenapa tidak diadakan pilihan raya untuk mencari perdana menteri yang baru? Kenapa Pak Lah yang naik? Kenapa sistem tu tidak diamalkan di semua peringkat pentadbiran?

Mari kita fikir, berapa wang rakyat dapat disalurkan kearah yang lebih benah jika sisitem yang aku cuba terangkan diamalkan? Masa depan pelajar akan lebih terjamin dan sebagainya.

Ambillah masa untuk kita berfikir, kerana berfikir itu datangnya idea PERUBAHAN.

p/s : Semua yang ditulis adalah idea the kunyit, jadi ia merupakan pandangan peribadi. Smile

2 ulasan:

Fahmi Jaafar berkata...

ko tau x skang ntok ijazah luar negare under mara, plg minimum pelajar wajib byr 25% drpd total pengajian.. kwn aku baru bk interview bgtau.. da xde full scholarship.. grrrr....

esanudyn@the kunyit berkata...

tau tak pa.... banyak lagi kesan dia... yang aku tau, kos pilihan raya yang aku cta tu, kalu tak silap aku kos dia dekat 300 juta....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...