Sabtu, 14 Mei 2011

Syukur : Senang sebut tapi sikit yang buat.

insaf

Assalamualikum,

Aku tak hensem, Apasal muka aku petak tak bulat, Aku tak cantik, Aku tak comel…… Bla bla bla….

Macam-macam yang korang buleh dengar, tu aku bagi sket jer contoh nyer. Tu ayat yang korang akan selalu dengar oleh ‘mereka’, makhluk tidak tau erti syukur. Aku bebaru ney aku ada terbaca dalam surat khabar, ada satu article pasai sorang budak yang bernama Siti Musliha.

Dia ney tak sempurna macam kita, tapi dia cukup special aku rase. Dia punya semangat yang kuat paling aku respek. Lepas aku baca article tu, aku rase bertapa aku tudak bersyukur sebab aku pun dalam golongan yang aku ader sebut tadi.

Walaupun dia tidak sempurna macam insan biasa, namun ALLAH itu Maha Penyayang, Dia tetap bagi kelebihan kat setiap orang. Kita yang tak pernah sedar pasai benda tu, berbalik cita kita kat adik Siti Musliha, dia dikurniakan dengan akal fikiran yang sangat genius dan tajam. Sebab aper yer? Sebab dia punya kemampuan hafal kebanyakan Surah dalam Al-Quran (aku tak ingat bayak mener) dengan hanya dia DENGAR ajer.

Mungkin korang tertanya ‘Takkan macam tu pun ko dah nak respek dia?’. Kalau korang nak tahu, korang surf la pasai dia. Baru korang tahu bertapa banyak dugaan yang terpaksa dia terima.

Aku yang sempurna sifat ney pun kurang dalam bab hafal-menghafal, dia dengan dengar ajer dah buleh hafal, korang  fikir dan tanya diri korang.

Jadi, korang fikir la. Muhasabah diri korang, tengok balim diri korang sebelum korang nak merungut pasai aper diri korang macam tu.

Adios.

Wassalam

2 ulasan:

peep berkata...

wah, esan ko patot bersyukur dgn kehenseman ko k...

esanudyn@the kunyit berkata...

ye la... ney nak bagi golongan macam ko ney sedar...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...