Rabu, 18 Mei 2011

Ye ke Tak? Yes or No? نعم أم لا؟

pilihan

Assalamualaikum,

Dalam idup ney, bagi aku ader dua jer yes or no. That it. Banyak orang pening dalam apa yang diorang bakal buat dan akibat yang bakat diorang tanggung dari aper yang terlah diorang buat.

Aku rase la, tak tau la korang rase macam mane. Idup ney lebih kepada kita buat pilihan, kalau korang buat calculation ( masuk math sebentar yer) dalam probability, 1/2 nto yes dan 1/2 ntok no. Dan hasilnya memang sangat berbeza.

Aku dah train diri aku untuk tidak say no dan cuba untuk say yes. Sebab, bagi aku la setiap peluang hanya datang sekali saja dalam hidup kita. Kalau kita say no, otomataik kita punya journey akan stop kat situ. Paham? Tak paham? Jap2 aku ader contoh.

yesno

Kalau kita kate tak, mean peluang kita untuk discover benda baru tu kurang dan mostly tiada dan apa yang korang akan dapat adalah stay dekat tempat yang lamer dan tak berubah.TAPI kalau korang kate yer, insyaallah banyak jalan dan pelung akan datang menyusul kemudian. Kalau korang tak percaya korang bleh try.

Sama la mcam aku gi rock climbing ( rock climg lagi!!! Biar r, best kowt aku), aku kenal sowang ja dalam banyak geng yang gi skali ngan aku, tapi kata yes dan aku bleh kenal kawan baru dan dapat pengalaman baru, kalau aku kata tak mesti aku aku memerap kat dalam bilik ja sabtu lepas n tengok movie.

Dulu, masa aku duk kat kem PLKN, macam-macam aku try dan diorang ader offer kat aku “ko nak join tak bla… bla…. bla….”, aku trus cakap yes dan hasilnya macam-macam yang aku buat, pantun, belakon, menari kat atas stage (bukan nak bangga tapi nak share) semua aku dapat rase, kalu aku kate tak, aku duk besorak kat bawah tu jer n nothong happen after that.

Sampai sekarang aku cuba,kalau ader orang nak ajak aku FLY. Insyaalah aku tak tolak. Jahat? Amende yang jahat? Korang ingat main kejar-mengejar ngan pak gad tak best? Best giler korang tau tak, dia punya feeling tu…. Waduh, korang kena try baru korang tau, tapi ingat jangan bagi kantol suda.

Apa yang aku nak sarankan adalah korang buat cuba kate ye, dan kurang kate tak dalam idup korang. Tapi kalau orang nak ajak korang gi samun menyamun jangan korang kate ye plak, tu bangang kalu korang kate yer, tapi kalau nak try jugak go on. At least bleh dapat pengalaman baru macam mana nak jadi penyamun.

Jadi, selain dari tindakan kita iaitu yes or no, kita kena redha dengan ketentuan-Nya dan yakin pada takdir atas setiap pekara yang terjadi dalam hidup.

Adios.

Wassalam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...