Selasa, 17 Mei 2011

Trend Filem Yang Berulang-ulang di Malaysia

roll-filem

Assalamualaikum,

Semalam masa aku tengah melepak lepas gi rock climbing ( first time o, luka abis tangan dan kaki aku) kat Gua Damai, Batu Caves ader la member aku buka citer, stat dari politik, persatuan n then masuk bab movie lak. Aku pun tumpang sekaki join menadah telinga.

Kalau korang perasan dan minat dengan industri perfileman Malaysia ney, korang akan perasaan yang trend filem di malaysia ney lansung tidak berubah dan sama ajer. Kita ada tiga genre yang sangat suka di buat oleh penerbit filem di malaysia.

Genre ney sering berulang ulang ulang ulang ulang ulang dan aku tak tahu diorang nak ulang ulang ulang ulang ulang ualng sampai ble. Genre ney adalah Cinta, Samseng, Hantu. Hantu, Cinta, Sameng. (pelik ajer bunyi) Tu jer.

Tiga ney saja yang sering dibuat kat malaysia. kita seolah-olah hilang identiti kita sendiri sebagai orang melayu yang kaya dengan seni dan kebudayaan orang timur. Kita ambil contoh filem yang telah dihasilkan.

trendfilem

Korang dah perasaan?(ader banyak lagi, nak usha klik sini)

Bebaru ney, KRU telah buat perubahan dalam industri perfilem dan diorang punya pemikiran adalah out of the box. Pertama kali filem epik, Merong Mahawangsa dibuat oleh anak tempatan walaupun banyak kesilapan yang diorang buat tapi ney adalah langkah pertama dalam diorang merubah industri perfileman di negara kita.

Bukan filem epik jer dier buat, filem muzikal, superhero n so on. Genre yang lansung tak penah ader orang terfikir nak buat sebelum ney. Jadi Aku respek dengan trio tu (bukan Datuk Trio tu tau).

Cube korang pikir, kalu la filem Hang Tuah ker aper ker, di ubah dan ditambah CGI secukup rase, di gaul pulak dengan pelakon yang berpengalaman, aku rasa panggung tuh boleh pecah.

Aku bukan la pro sangat bab filem, ader la skit-skit yang aku tahu tapi tak salah sekali sekala kita galakan industri filem kat sini tukar angin dan buat perubahan yang lebih segar ( ayat macam cendawan).

Aper2 pun tahniah buat kepala otak KRU sebab diorang berwawasan dalam segenap aspek.

Adios,

Wassalam.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...