Sabtu, 12 Mei 2012

MEM-BAND-ING-MEM-BAND-ING

Assalamualaikum,

Apa kahabar korang smua? Ok, kali ney aku nak bercerita mengenai pekara yang sering dibuat orang dan tanpa kita sedari menjejaskan kualiti hidup kita.

Pekara tersebut adalah sikap MEMBANDING.

Sekali aku baca word tu, aku rasa macam gabungan antara word orang puteh dengan melayu. Sebab, mem- adalah kata imbuhan awalan manakala –ing di belakang perkataan adalah menunjukkan sedang dilakukan atau present. hahahah lawak ja, kita balik kepada perbincangan kita yang utama.

Sikap membanding-banding ney memang tidak bagus dan tidak patut diamalkan. aku pernah dengar orang kata, kalau kita membanding kita tidak akan berasa bahagia. kita ambil contoh, kalau kawan kita ada keluarga, kita tengok dia punya family macam bahagia ja n kita terus akan rasa jeles. Tapi kita kena ingat satu benda, kawan kita pun manusia. Jadi, sebagai manusia dia tidak akan lari dari masalah. Mungkin kita tengok dia macam bahagia, tapi sebenarnya dia ada masalah yang kita ta tahu.

Banyak kes yang aku dah tengok berlaku, sebagai contoh yang paling terdekat kita ambil ibu bapa. Kadang-kadang kita akan tengok n dengar mak ayah kita kata macam ney:

-kau tengok anak seman tu, dia dapat 7 A, pandai. apa la nak jadi dengan kau ni ha?

Bila dibandingkan dengan anak seman apa yang akan korang asa? Suka? Fuhh, memang penipu besar siapa yang kata suka. Memang kadang-kadang membanding-banding akan membuatkan dii kita lebh bersemangat. Tapi, bila kita membanding, kesan collateral damage adalah kita akan rasa down dan rasa terlalu banyak kekurangan yang kita ada sampaikan kita lansung tak nampak kelebihan yang kita ada. Kita akan tersa kerdil saja berada dalam kelompok masyarakat.

Aku secara jujur aku cakap, memang aku tidak terlepas  dari sindrom kena banding dengan oang lain, tapi aku lebih ambil apa yang positif. Korang pun bakal menjadi bapak dan mak kepada anak-anak korang, jadi korang kena lebih peka dan bukan PEKAK tehadap benda ney. walaupun kita rasa macam kecik, tapi tak bagus untuk tumbesaran mental tau.

Jadi, saranan aku, korang patut befikiran lebih terbuka dan menerima apa sahaja kelebihan dan terutama kekurangan. jangan anggap kekurangan korang suatu kelamah yang sampai boleh menjejas kuailiti dan kuatiti hidup korang.

Ingat pesan tok kura dalam kung fu panda, “Yesterday is history, tomorrow we never know but today is a gift, that why its call present!”

Peace no WAR!!!

Wassalam….

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...